Monet verkkosivujen omistajat eivät välttämättä tiedä, että kuinka korkealle tärkeät hakusanat sijoittuvat, saati sitten tiedä edes juuri itselle tärkeimpiä ja isoimpia hakusanoja.
Tähän on olemassa työkaluja joita lähinnä ammattilaiset käyttävät, mutta on enemmän kuin suositeltavaa, että edes yksi henkiö yrityksessä olisi perille siitä, että missä mennään. Työkalut ovat yleensä maksullisia, mutta tässä artikkelissa esiteltävä semrush paljastaa sinulle tärkeitä tietoja jo ilmaiseksi.
Tarkista google hakusanat ja liikenteesi näin:
- Rekisteröidy Semrushiin tästä
- Klikkaa domain overview
- Kirjoita hakukenttään sivustosi (esim. verkkokauppa.com)
- Tee 10 hakua päivässä ilmaisella versiolla
Nämä tiedot haluat verkkosivustasi tietää.
Alapuolelta löytyvistä kuvista löydät hahmoteltuna tiedot, jotka haluat tietää verkkosivustasi alkuun. Ensimmäisenä löydät siis seuraavat tiedot.
- Ilmaisen google liikenteen
- Maksetun CPC liikenteen
- Backlinkkien määrä
- Banneri / video mainos liikenne
Lähinnä yleensä sinua ja meitä kiinnostaa ilmainen google liikenne sekä backlinkit, sillä muut tiedot voimme tarkistaa helposti google ads sivustolta ilman apuohjelmia. Verkkosivun hakukoneoptimointi helpottuu huomattavasti, kun otat haltuun kuvan 1 sekä 2.

Kuvassa 1 löytyy perustiedot verkkosivun hakukonesijoituksista, mutta kuvassa 2 löydetäänkin jo spesifimpää tietoa.
- Isoimmat hakusanat
- Hakusanavolyymi
- Pahimmat kilpailijat
Tärkein tieto juuri sinulle verkkosivujen omistajana on hakusanat, joilla saat eniten liikennettä tai isoimmat hakusanat, joilla voisit saada enemmä liikennettä, johon pureudutaan seuraavan kuvan jälkene paremmin. Ilmaisella versiolla voit tehdä 10 hakua päivässä sekä näet kymmenen isointa hakusanaa, jotka lähettävät liikennettä verkkosivuillesi.
Kilkkaamalla painiketta ’view details’ vihreän ympyrän alapuolelta näet kaikki hakusanat, jotka löytyvät googlen top100 sijoilta.

Loppujenlopuksi kun ruvetaan taistelemaan isoimmista sijoituksista googlessa tärkein ruutu kuvassa kaksi on ”pahimmat kilpailijat”. Klikkaamalla kilpailijan sivua näet heidän tarkat tilastot yhtälailla, kuin omasi.
Löydä tärkeimmät google hakusanat helposti
Tärkeimmät hakusanat pystyt löytämään semrushilla helposti kirjoittamalla arvioituja hakusanojasi samalle riville, josta löysit kaikki verkkosivun tiedot aiemmissa kuvissa.
Google hakusana esimerkki:
Omistat autotuotteiden verkkokaupan ja haluat sijoittua juuri sinulle tärkeillä hakusanoilla. Etsit riviltä esimerkiksi auton varaosat, kuten kuvassa alapuolella tällä löydät kaikki tärkeimmät tiedot juuri kyseisestä hakusanasta, eli:
- Hakuvolyymi
- SERPS (search engine results pages)
- CPC (hinta per klikkaus google adsissa)
- Keyword difficulty (haastavuus sijoittua)
- Hakusanan variaatiot
Hakusanan variaatiot ovat yksi tärkein sarake sinulle, jotta pääsisit nopeampiin tuoloksiin google optimoinnissa, sillä niinsanotut pitkä-häntä-hakusanat, ovat yksi avain nopeampaan google liikenteeseen, kuin vain päähakusanan tykittäminen.
Yli 50% kilpailulla varustetut hakusanat (keyword difficulty) on hyvin haastavia rankata googlen top 10 hakusanoihin nopealla aikataululla, jolloin kannattaakin kurkata variaatiot osiosta pienemmällä haastavuudella varustettuja variaatoita, unohtamatta päähakusanaa, jonka tulee kuitenkin olla sivuston pääteema. Ei kuitenkaan kannata odottaa, että sivusi hyppää kuin taikaiskusta googlen etusivulle pienemmilläkään hakusanoilla.

Kuinka voin käyttää hyväksi pitkiä hakusanoja?
Pitkienhakusanojen käyttö ja rankkaaminen yleensä tapahtuu helpoiten siten, että pidät blogia ja esimerkki kuvamme tapauksessa rustaat itse tai ostat esimerkiksi meiltä sisällöntuottoa aiheesta ’’missä autossa halvimmat varaosat”. Pyrit luomaan aluksi vähintään 300 sanaisen artikkelin, jossa esiintyy kyseinen hakusana URL osoitteessa sekä artikkelin otsikoissa sekä muissa hakukoneoptimoinnille tärkeissä paikoissa. Helppo tapa tarkistaa sisällön optimointia on esimerkiksi. yoast seo työkalu
Tämä pitkähäntäinen hakusana on todella vähän haettu, mutta samalla ei omaa juurikaan kilpailua ja jokainen orgaanisesti tullut verkkosivusto kävijä on todella potentiaalinen maksava asiakas.
Klikkaamalla View all keywords löydät kaikki hakusanat, joita voit varioida ja joilla on vahvistetusti hakuja. Suurin virhe, jonka aloittelijat tekevät on fiiliksen mukaan tekeminen, jolloin yleensä ollaan metsässä ja pahasti sekä ihmetellään miksi google ei löydä hakusanoilla?
Seuraa hakusanojen kehitystä
Semrushissa pystyt lisäämään sivusto projektiksi, jolloin voit lisätä ilmaisella versiolla max 10 hakusanaa, joita seuraat. Data päivittyy 24tunnin välein ja onkin todella koukuttavaa seurattavaa, tai sitten olen vain liian helposti addiktoituva, mene ja tiedä.
Mobiili sovelluksella pystyt seuraamaan todella näppärästi tuloksia. Kuvassa asiakkaamme sivusto, jonka kanssa olemme puuhastelleet tovinaikaa.

Ja se, mitä nämä nousut tarkoittavat liikenteelle ja näyttävät käyrällä näkyy seuraavassa kuvassa.

Näin löydät tärkeimmät google hakusanat ja tiedot!
Tämä oli karkea artikkeli muutamasta semrushin tärkeimmästä ominaisuudesta, joita sinä voit käyttää hyödyksi verkkosivusi kanssa. Tulemme tekemään jatko-osan, jossa käsitellään hieman tarkempaan syvällisempiä työkaluja, joita voit hyväksikäyttää.
Mikäli et vielä liittynyt semrushiin tee se tästä! Rekisteröitymällä linkistä tuet toimintaamme, eikä se maksa sinulle mitään!
Toivottavasti artikkelista on sinulle apua nyt ja tulevaisuudessa!